Castelló pro-AVE: una realitat, una oportunitat

Autor: Vicent Francesc Sales Mateu, Teniente de Alcalde del Ayuntamiento de Castellón y Portavoz Adjunto Diputación

El dimecres de la setmana passada l’alcalde de Castelló, Alfonso Bataller, va presentar la constitució d’una Plataforma pro-AVE amb els principals agents socioeconòmics de la capital de la província, amb la finalitat de preparar, o millor dit de preparar-nos per a la imminent arribada del Tren d’Alta Velocitat a la nostra ciutat.

No sols les obres en si són beneficioses econòmicament per als territoris que gaudeixen de l’arribada de l’AVE, sinó que nombrosos estudis fets en altres indrets que ja han vist anteriorment arribar l’alta velocitat, anuncien la creació d’ocupació, l’augment del producte interior brut del territori en més d’un 5% i l’increment dels ingressos per diferents conceptes turístics, comercials, etc en al voltant del 10%.

Ja en 2010, el gerent de la Fundación Pro-Málaga, José Estrada, en la cimera de l’AVE que es va celebrar a Castelló va destacar la importància que va tindre la pressió de la societat civil per poder fer rendible la infraestructura en la seua ciutat. La capital de la Costa del Sol en sols un any va duplicar la quantitat de turistes que rebia des de Madrid. Per això Estrada ens va animar a promoure una plataforma semblant a Castelló, integrada per agents polítics, econòmics i socials, amb l’objectiu de fer un front comú que millore les expectatives que l’Alta Velocitat ja ens deixa vore de cara a l’any pròxim.

Segons l’estudi elaborat en 2010 pel catedràtic de la UJI César Camisón a instàncies de l’Agència Valenciana de Prospectiva, només la construcció de l’AVE de Castelló generarà un impacte econòmic de 2.194 milions d’euros, un increment d’un 5’67 del PIB provincial i 15.600 llocs de treball. Però per a que estes xifres siguen possibles, cal elaborar un pla de dinamització local amb la finalitat de que les empreses, comerços, hotels, restaurants, iniciatives turístiques i treballadors en general, puguen participar i beneficiar-se del projecte AVE: “L’AVE impulsa el desenvolupament si es te alguna cosa que oferir” deia aleshores l’expert de la UJI.

El que està clar és que la realitat imperant al voltant de les més de vint ciutats AVE de la nostra geografia és el de la rendibilitat d’esta infraestructura des de tots els punts de vista.

Destaquen especialment les seues bondats com a generador de teixit productiu, potenciador del sector turístic i element necessari per a la vertebració del país.

Però és que a més, l’intens desenvolupament de l’alta velocitat ha revolucionat el món de la enginyeria ferroviària i situat a les empreses espanyoles a l’avantguarda mundial d’esta tecnologia, permetent a les empreses espanyoles conquerir mercats de construcció d’estes infraestructures igual en Llatinoamèrica, que en la península aràbiga.

Castelló està a punt d’entrar en un any clau i decisiu per al seu posicionament com a destinació turística de primer ordre i cal que estiguem preparats. Per això la iniciativa de l’alcalde Bataller és tan important. L’any 2015 l’aeroport de Castelló i l’AVE seran una realitat i és necessari que tots els agents socioeconòmics implicats es troben en disposició de treure el màxim benefici d’una inversió tan potent: més ocupació, més creixement econòmic, més activitat comercial, més turisme.

I tot això no ens pot pillar per sorpresa, cal estar amanits. El tren del progrés està ací i no el podem deixar escapar. Seria una negligència imperdonable i amb uns efectes demolidors per a la nostra societat.

L’AVE és una realitat ja, i és una oportunitat ja, també. La pujada de la demanda turística tindrà un impacte econòmic evident. A d’això caldrà sumar l’efecte induït d’aquells turistes que en altres moments no viatjarien si l’AVE no existira, la qual cosa a més afavorirà la desestacionalització de la demanda turística i el seu increment, que dependrà de tot allò que siguem capaços d’oferir com a ciutat i província.

Caldrà lluitar per tindre més freqüències, per millorar les infraestructures de connectivitat, per a la qual cosa el paper del TRAM que ja serà també una realitat en tota la línia 1, serà fonamental.

Se’ns obri una finestra d’oportunitats i l’alcalde Bataller està preparat per assumir el lideratge d’este repte. Entre tots ho aconseguirem. Segur!

 

Opiniones deja tu opinionDeja tu Opinión
No existen opiniones para este elemento.

Arriba OpiniónOpinión Enviar a un amigoEnviar a un amigo Volver AtrásVolver Atrás